zondag, september 01, 2013

Product development

Gisteren zat ik met vrienden bij te praten over wat er zo al de laatste tijd gebeurd was, persoonlijk en professioneel.
Al pratende merkte ik dat zelf steeds enthousiaster werd over het project waar ik op dit moment deel van uit maak. Alsof ik terwijl ik erover aan het vertellen was steeds nieuwe aspecten ontdekte waar ik eerder nog niet over had gedacht. En nu zou ik willen dat ik een apparaatje had gehad waarmee ik al die goede invallen op dat moment had kunnen registreren.
Terwijl ik gisteren aan het vertellen was over het inzetten van nieuwe technologie binnen de gezondheidszorg maakte ik een uitstapje naar een blog wat ik eerder las over het continue monitoren van gesprekken of gebeurtenissen om je heen. Meer informatie over die producten vind je in deze blog van Mike Elgan.
Vanuit het Reshape center van het UMCN wordt door Lucien Engelen ook al een bijdrage geleverd aan de Quantified Self discussie en het verzamelen van gezondheidsdata door mensen zelf. De vraag was of dat dan ook daadwerkelijk bijdraagt aan het beter worden van de patiënt.
Daar is het misschien ook nog te vroeg voor om te kunnen bewijzen. Maar meer data uit het verleden geeft mijns inziens wel inzicht in gedrag en meetwaarden die een arts kan interpreteren op het moment dat een patient zich bij hem meldt met bepaalde klachten. De uitdaging is natuurlijk dat deze data veilig en alleen toegankelijk is en blijft voor de behandeld arts en zijn patiënt.
Daarmee is dan ook niet gezegd dat deze ontwikkelingen meteen zaligmakend zijn en we er met groot plezier en enthousiasme achteraan moeten hollen. Kritisch (blijven) kijken naar toepassingen en voor toegevoegde waarde voor arts en patiënt lijkt me een goede insteek.

Geen opmerkingen: