maandag, oktober 28, 2013

Flexibilisering van arbeid...of bedoel ik toch iets anders?

Flexibiliteit

Op maandag werk ik op twee verschillende locaties. Als eerste begin ik 's morgens op de Sint Maartenskliniek. 's Middags werk ik op het REshape center van Radboud UMC. Een combinatie die ik al langere tijd voor ogen had als ideaal, qua afwisseling in omgeving, taken, collega's. En hoewel ik dacht dat jaren Getting Things Done, Het Nieuwe Werken, en andere manieren van Time Management mij wel klaargestoomd hadden voor een dergelijke combi, merk ik, dat, ook voor mij, hier en daar wat inventiviteit gevraagd wordt. Ik merk dat ik sinds deze constructie wel steeds meer in staat ben los te laten waar ik werk en de verschillende activiteiten los kan zien van de plaats waar ik op dat moment ben. Privé en zakelijk lopen nog meer in elkaar over en de twee verschillende werkkringen hebben een positieve invloed op elkaar.

Bijvoorbeeld had ik vanmorgen helemaal geen afspraken op de Maartenskliniek, maar moest ik wel een email schrijven waar ik mijn aandacht bij moest houden. Ik zou kunnen zeggen; misschien beter om thuis te werken en daar het schrijven in volle rust en aandacht te voltooien. Toch was het op de plek zijn voordelig om de mail te kunnen schrijven. Een aantal collega's waren in huis en de inhoud van de mail kon hier en daar nog aangepast worden door snelle collegiale toetsing. Flexibiliteit nodig nul, resultaat goed. 

's Middags moest ik aanwezig zijn op Radboud. Door de weeralarm fase heen op de fiets was ik te laat voor een afspraak om te praten over de volgende fase van een project. Buiten adem en met een broodje in de hand stormde (sorry...) ik de vergaderruimte binnen. Mijn vraag of ik nog een bijdrage kon leveren werd ontkennend beantwoord. De meeting was al bijna afgerond. Flexibiliteit nodig? Ja, vooral van het team dat er al zat. En van mij om de extra tijd anders in te kunnen zetten. Resultaat okee. Daarna volgden de ontwikkelingen elkaar snel op, want in het open kantoorpand was er op dat moment even een probleem met netwerkcapaciteit. Ik probeerde op drie verschillende machines in te loggen en toen dat zonder resultaat bleef, bedacht ik me dat er dan maar een oplossing overbleef en dat was zo snel mogelijk vanuit huis gaan werken. Flexibiliteit nodig? Jazeker, want ik had me ingesteld op die locatie en een aantal specifieke zaken om te regelen. 

Door snel te af te stemmen met een aantal collega's was dat verder geen probleem, waarna ik eenmaal thuis via een andere route ingelogd geen connectivity probleem meer had en mijn werk deed vanaf de plek en op een tijdstip dat ik 's morgens bij vertrek nog niet had kunnen bedenken. 

Is zo'n dag dan toch produktief? Ja, dat vind ik wel. Mijn werkzaamheden worden via een andere route toch volbracht, met andere middelen en op een andere manier, maar het resultaat is in wezen hetzelfde als hetgeen ik gisteren of daarvoor voor ogen had. De manier waarop vraagt flexibiliteit van mij en mijn omgeving, maar wanneer daar duidelijk afspraken over te maken zijn en de techniek het toelaat is het resultaat hetzelfde of misschien wel beter. 

Ik vind het interessant om te ervaren dat die mogelijkheden er zijn en dat de beperkingen eigenlijk alleen in je eigen hoofd zitten. 


Geen opmerkingen: