vrijdag, oktober 21, 2016

Reflectie…na 1041 posts…

…gewoonten ontwikkelen…

…las vandaag een post in een van mijn Feedly lijsten. Over schrijven. Lezen en dingen doen. Noem het persoonlijke effectiviteit of gewoon een aantal goede gewoonten ontwikkelen. Zal niet als een verrassing komen dat zoiets voor meer mensen moeilijk is….

Maar je kan het ontwikkelen, je kan jezelf trainen. En hoe lastig dat is blijkt meteen wanneer ik dit schrijf en gevraagd wordt door een collega om even mee te denken. Hoe vaak heb ik niet gelezen dat wanneer je net een flow ontwikkelt en gestoord wordt het weer 20 minuten duurt voordat je opnieuw in de status terecht komt.

…schrijven…

De strekking van de post van Leo Babauta is dat wanneer je wil schrijven, je dat gewoon moet doen. Oefening baart kunst immers. Daarnaast moet je een goede reden hebben waarom je deze gewoonte wilt ontwikkelen. Niet alleen maar omdat je het leuk vind maar een dieperliggende grondhouding helpt om het vol te houden wanneer het even tegen zit.

Zie hier het dilemma waarom de meeste goede initiatieven soms vroegtijdig ophouden. Er zit geen goede achterliggende reden achter die het momentum vasthoudt wanneer het even tegenzit. Simpel gezegd niet goed genoeg over nagedacht. Geen fall-back scenario…dan wordt het natuurlijk lastig.

De voordelen van regelmatig schrijven zijn wijdverbreid terug te vinden op het net in andere posts. Journaling of blogging heeft een positief effect op je mentale welzijn.

Je vormt je gedachten rondom specifieke issues die je bezig houden. Je leert gedachten stroomlijnen. Je leert blindtypen (wanneer je heel veel oefent😉 Ook helpt het tegen dingen uitstellen. Je blootstellen voor het oordeel van anderen. Kortom redenen genoeg om ermee aan de slag te gaan.

…what’s missing? …weekly review…

En waarom schrijf ik dit nu eigenlijk zelf allemaal. Ook uit een behoefte om een aantal zaken op een rij te zetten. Maar ook omdat ik de afgelopen dagen bezig was mijn digitale ‘portfolio’ van diensten en applicaties weer eens aan een rigoureuze inspectie te onderwerpen.

Meeste van de informatie die ik gebruik in mijn werk komt via feeds die ik over de loop van de tijd verzameld heb en die ik in programma’s als Feedly, Twitter, Facebook , Linkedin en Google+ aan elkaar heb verbonden met diensten als twitterfeed, hootsuite, tweetdeck, IFFTT, dlvr.it en Buffer.com

Keep-calm-and-weekly-review-trans

En dus is na verloop van tijd een schema dat meestal start vanuit Evernote en of WordPress niet meer helemaal up-to-date. Dus maar een Sharp-the-Saw moment. Een Weekly Review sessie en weer terug naar de beproefde concepten van The Secret Weapon en Getting Things Done.

…reflectie…

Dat betekent weer gedurende langere tijd nadenken over taken en verantwoordelijkheden. Rollen die je in werk en privé hebt zodat er overzicht ontstaat op wat David Allen ‘the Runway’ noemt. Waar ik met mijn voeten in de klei sta, moet ik om me heen kijken en zorgen dat er overzicht ontstaat. Vervolgens kan ik vanuit daar naar boven uitzoomen en mijn helikopterperspectief daadwerkelijk overzien.

En die voelde ik al langer aankomen. Als het echt druk wordt en ik merk dat een aantal zaken blijven liggen heeft het meestal te maken met het feit dat ik geen overzicht meer heb over de rollen en taken. Stapje terug en dingen in perspectief krijgen, is dan de enige oplossing en meestal heeft dat te maken met het feit dat ik de Weekly Review techniek verwaarloosd heb. Daarmee hou je binnen GTD iedere week een sessie met jezelf waarin je ongestoord kijkt naar alle lijstjes binnen je GTD systeem om overzicht te houden. Met de activiteiten van de afgelopen weken was het zo druk dat dit erbij ingeschoten was. En dat wreekt zich dan altijd na verloop van tijd.

Ik zag het aankomen en het gebeurde toch weer. Geeft niks. Inzicht is belangrijk, dus alle projecten langsgelopen. Get Clear, Current en Creative….is dan de uitkomst hopelijk van alle reflectie binnen de Weekly review. Let me know what you think….

More good advice…Breathe….

 

 


Geen opmerkingen: