vrijdag, november 15, 2013

Tim Brown over Design Denken… of twee handigheidjes vanuit Evernote

Dat is nog eens handig wanneer je je blog schrijft vanuit Evernote…daar zit natuurlijk een berg aan interessante informatie die je wellicht eerder nog niet had kunnen bekijken. Evernote is namelijk ook extreem geschikt om als archief te dienen voor al die artikelen die je in de loop van de dag tegen komt tijdens internetgebruik, maar waar je soms niet meteen iets mee kunt of wilt. Met een simpele druk op de knop zit het dan in Evernote. Zeker de nieuwe functionaliteit in Evernote webclipper maakt het heel gemakkelijk.

Maar daar wilde ik helemaal niet over schrijven eigenlijk. Terwijl ik namelijk dit blog start en zoek op het label "Service Design" in Evernote krijg ik alle notities die ik ooit daarmee getagd heb.



Dat is al handig maar eigenlijk is het mooie dat er vanzelf een onderwerp naar boven kwam. Ik zie namelijk een artikel over Service Design verschijnen van HBR. Ik open de pdf en zie tot mijn verbazing dat dat artikel al uit 2008 stamt.

Daarop bedacht ik me; ik ga dat lezen en in dit blog beschrijven.

(En nu vraag je je misschien af; hoe komen die leuke pijltjes en clipart in het blog; dat doe ik met Jing en Skitch, ook van Evernote).


Het artikel is van Tim Brown, CEO van Ideo. Veel van zijn gedachten over Design Thinking vind je op dit blog.


Maar nu naar het artikel uit 2008.

Tim Brown begint zijn betoog met een vergelijking naar Thomas Edison. De uitvinder van de gloeilamp. Maar hij ontwierp niet alleen de gloeilamp maar een hele industrie daarom heen. Edison begreep namelijk dat de lamp niet meer was dan een doorgeef luik van een systeem van electrische krachtcentrales en electriciteitskabels om de energie te transporteren. Dus ontwierp hij die ook.

De genialiteit van Edison lag dus in zijn mogelijkheid om te zien hoe mensen zijn uitvinding zouden willen gebruiken en wat daarvoor nodig zou zijn ontwierp hij in dat proces mee.

De aanpak van Edison is een vroeg voorbeeld van wat we nu ‘design thinking’ zijn gaan noemen.; "een methode die het volledige spectrum van innovatie activiteiten doordrenkt met een mens gerichte design ethos." Brown bedoelt daarmee dat innovatie gevoed wordt door het diepe begrip middels direct observatie van wat mensen willen en nodig hebben in hun leven. En wat ze prettig vinden of niet aan de manier waarop bepaalde producten gemaakt zijn, verpakt, vermarkt, verkocht en ondersteund worden.

Edison creerde ook de team gebaseerd aanpak voor innovatie. Niet meer de enkeling , geniaal op zolderkamertje, maar door een iteratief proces experimenten uit laten voeren waarbij iedere keer iets nieuws geleerd werd bij elke iteratie.

Innovatie is hard werken en Edison maakte er een beroep van waarin kunst, vakmanschap, wetenschap, ondernemersgeest en een slim begrip van klant en markt gecombineerd werd.


Design Denken is een lineaire afstammeling van die traditie volgens Brown, waarbij de ontwerper’s sensitiviteit en methodes gebruikt worden om de behoeften van de mensen te matchen met datgene dat technisch haalbaar is en wat middels een levensvatbare business strategie omgezet kan worden klantwaarde en markt mogelijkheden.






Verstuurd vanuit Evernote







from WordPress http://victorhaze.wordpress.com/2013/11/13/tim-brown-over-design-denken-of-twee-handigheidjes-vanuit-evernote/

via IFTTT

Geen opmerkingen: